دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
مشکلات ناشی از تورم، عدم همکاری سازمان‌های مربوط به صدور مجوز‌های ساخت و ساز، ناتوانی شرکت‌های عمران شهر‌های جدید برای تسهیلگری در اجرای پروژه‌ها منجر به بی اثر شدن خط و نشان بی ثمر شرکت عمران شهر‌های جدید برای پیمانکاران شده است.
کد خبر: ۶۷۳۵۲

تیتر ۲۰- چندی پیش مدیرعامل شرکت عمران پردیس به سازندگان کم کار فاز ۸ پردیس که پروژه آنها بیش از ۱۰ سال تاخیر داشته، اخطار داده و با آنها اتمام حجت کرده و این مساله می تواند پیمانکاران در پروژه ها را با افزایش هزینه ها و جریمه همراه کند، هرچند شرکت های پیمانکاری که بیش از حد در اتمام پروژه تاخیر داشته باشند، در ساخت هم متحمل هزینه های پیش بینی نشده می شوند و در بسیاری موارد با کارفرمایان خود وارد اختلاف و مشکلات حقوقی می شوند.


 از طرف دیگر متقاضیانی که در پیش فروش یا مسکن اجتماعی مشارکت داشته اند در زمان قرارداد با یک نرخ مشخص توافق کرده اند و بعد از اینکه پروژه با تاخیر مواجه می شود از پذیرش نرخ های جدید خودداری می کنند و همین مسأله منجر به عدم پرداخت اقساط پروژه یا مابه التفاوت نرخ تورم توسط آنها می شود و در نهایت به خواب سرمایه و تاخیر در تکمیل پروژه ها دامن زده می شود.


همچنین در حال حاضر بسیاری از پیمانکاران مدعی هستند که سازمان های متولی بخش های زیرساختی مانند مجوز پایان کار، انشعاب آب، برق، گاز و... طبق مقررات عمل نمی کنند، در واقع علاوه بر اینکه پیمانکار چندماه معطل این زیرساخت ها می شوند به دلیل هزینه بالای این مجوزها حدود ۴ درصد به مجموع هزینه های ساختمان افزوده می شود و این مسأله به نارضایتی متقاضیان دامن می زند.


در حال حاضر شرکت های عمران شهرهای جدید در پرند، پردیس و... به جای اینکه بستر اجرای سریع‌تر پروژه ها را از طریق تامین مالی فراهم کنند یا از طریق مذاکره با وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، بورس کالا و... قیمت مواد اولیه برای پروژه های مسکن اجتماعی را ثابت نگه دارند، یک طرفه تنها به فشار بر روی پیمانکاران تمرکز کرده اند، اما تا الان این مسأله نتوانسته به انجام تعهدات شرکت عمران شهرهای جدید کمک کند، به طوری که شهرهای مانند پردیس و پرند با وجود اینکه بسیاری از فازهای آنها تکمیل شده اما زیرساخت های شهرها هنوز تکمیل نشده اند و بسیاری از مالکان این آپارتمان ها با وجود اینکه جزو دهک های پایین جامعه هستند و نیاز به سرپناه دارند، اما در این آپارتمان ها ساکن نشده اند.


در سال های اخیر یکی از چالش های عمده پیمانکاران با شرکت های عمران شهرهای جدید عدم تقارن هزینه ساخت و قیمت تمام شده پیشنهادی شرکت های عمران شهرهای جدید بوده است، به گونه ای که قیمت پیشنهادی پیمانکاران به نسبت تورم بسیار بالاتر بوده و همین موضوع باعث شده تا شرکت های عمران شهرهای جدید بیشتر سراغ شرکت های دست چندم برای ساخت و ساز بروند تا هزینه تمام شده پایین بیاید، اما این مسأله در زمان تحویل پروژه ها چالش برانگیز شده، زیرا کیفیت ساختمان شرکت های که در شهرهای جدید ساخت و ساز می کنند بسیار پایین است.


یکی از عواملی که شرکت های پیمانکاری برای حل این مسأله به شرکت های عمران شهرهای جدید پیشنهاد می دهند واگذاری بخشی از زمین های دولتی پروژه ها در قبال هزینه ساخت به پیمانکاران است تا آنها بتوانند از این زمین ها برای بخش تجاری شهرها یا شهرک های جدید استفاده کنند، اما شرکت های عمران شهرهای جدید به بهانه اینکه زمین زیادی در اختیار ندارد از چنین مشارکتی خودداری می کنند. همین موضوع چالش بین پیمانکاران با متولیان پروژه را بیشتر می کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز